"Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem"

Igår kväll fick jag en länk av en som jag känner, med en mycket intressant läsning!
Det handlar om immunologiska problem och efter att ha läst på en hel del så tror jag skarpt att det skulle kunna vara största orsaken till att många idag antingen får upprepade missfall eller inte blir gravida alls.
En liten del taget ur artikeln:
 "Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler."
Kolla länken nedan för mer information!
http://www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html
 
Så bra som Sverige ska vara egentligen i alla fall utåt sett, förstår jag inte varför vi inte kan ta till oss denna informationen? Så många som ropar att hej, detta är skitsnack! Låter det verkligen så konstigt att immunförsvaret skulle kunna vara problemet? Det är ju faktiskt så himla mycket som ska gå rätt till när ett barn blir till. Tänk hela proccessen från en sperma till att bli en bebis. Färdas in i kvinan först, sen in i ett ägg, och där i färdas ännu längre bort mot livmodern, sen ska man fästas också och därefter ska man börja en celldelning, och ingenting får gå snett i den celldelningen! Minsta grej och det är kört. Om nu immunförsvaret inte begriper att man ska välkomna den här okända saken (embryot alltså), så är det klart att det blir missfall antingen innan man ens vet om att man är gravid eller senare. Varken jag eller sambon tyckte det lät konstigt överhuvudtaget!
Men givetvis ska Sverige alltid veta bäst!! Skit snack. Varför kan vi inte ta in den här medicinen? Givetvis för att det skulle innebära att många infertila skulle bli gravida omedelbart och därmed skulle inte IVF behövas i många fall, och dom skulle förlora massor av pengar. För pengar är precis vad dom tjänar på IVF! Upp emot 50.000 kr för att få göra det, det är skandal enligt mig. Sen ska man dessutom behöva vara sambo i 2 år minst, stå i köer, börja med behandlingar som tar lång tid och gudvetnär man får till det.
Har en kvinna denna sjukdomen, så kvittar det ju egentligen hur många IVF:er man gör! Så länge man har denna sjukdomen behöver man ju rätt behandling! Och ärligt talat tror jag det är skrämmande många kvinnor med ett agressivt immunförsvar i detta land och även övriga länder.
 
Det var ett slag under bältet när jag läste att jag förmodligen lider av detta. Jag har ju Endometrios, och den sjukdomen räknas in där. *Sorg*... Men det skulle också förklara en hel del. Jag kan ju säga med en gång, att jag är evigt tacksam för tjejen som gav mig denna informationen, för det har öppnat upp mina ögon, gett mig mer hopp och även fast det är skrämmande att en kronisk sjukdom man själv lider av räknas med i detta, så känns det hoppfullt för där finns ju faktiskt hjälp!
 
Där finns kliniker i USA, England och Grekland som har hand om IVF:er där dom kombinerar det med att ge en immunreglerande medicin. Många kvinnor som kämpat i många år med att bli gravida, men som bara fått missfall eller inte blivit gravida alls, har blivit gravida vid första försöket efter behandlingen! Det är ju helt fantastiskt, men ja det kostar. Dock anser jag att om man kan betala skandalösa priser för IVF:er här i Sverige, tycker jag att man kan åka utomlands under en kort period och göra detta, innan man sätter sig i adoptionskö eller dylikt. Själva proceduren på klinikerna är billigare än att göra en IVF här. Sen ska man ju så klart komma dit också och bo där ett tag, hehe.
Eftersom att jag löper stor risk för att ha det här, och utan att avslöja för mycket, haft missfall innan, så är detta ett alternativ för oss vid ett senare tillfälle! Vi kommer inte ställa oss på någon fertilitetsutredning här OM (läs: om) det skulle behövas, utan då lägger vi hellre vårt öde i dessa klinikers händer.
 
Det hade dock varit helt fantastiskt att ha denna hjälpen här. Men så klart, jätte många svenska läkare viftar på händerna åt detta. Fy skäms på er!!
Det är ju knappast ert perfekta liv det drabbar, så det är ju jävligt lätt för er att vifta bort andras teorier.
 
"Sverige är fantastiskt duktig på graviditeter. Men bland de sämsta i västvärlden på fertilitet."
 
 
Googla på Dr Beer kliniken i USA för mer information. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0